«ВІРТУОЗИ ЗАКАРПАТТЯ»: ЗВІТНИЙ КОНЦЕРТ ОРКЕСТРУ НАРОДНИХ ІНСТРУМЕНТІВ

   Весняної сонячної пори – 29 травня 2018 року у переповненій великій концертній залі Ужгородського музичного коледжу імені Д.Є.Задора відбувся чудовий грандіозний концерт «Віртуози Закарпаття» оркестру народних інструментів (худ. керівник  та диригент С.І.Стегней). Звіт цього одного із кращих студентських колективів Ужгородського музичного коледжу імені Д.Є.Задора завжди проходить на  високому емоційному підйомі та перетворюється в яскраву мистецьку подію Закарпаття.

   Вже 27 років ним керує заслужений працівник культури України, відмінник освіти України – Світлана Іванівна Стегней, яка успішно реалізувалася і як директор закладу, і як виконавець, і як талановитий диригент. Оркестр під її орудою став визнаним мистецьким колективом, лауреатом Міжнародних та Всеукраїнських конкурсів, неодноразово відзначався обласними преміями імені Д.Є.Задора та заслужено вважається кращим в Закарпатській області серед оркестрів подібного типу. Склад учасників колективу щороку видозмінюється, поповнюючись новим поколінням студентів, а от професійний рівень і висока планка виконавської майстерності  залишаються незмінними.

   Із різних куточків нашого краю на концерт оркестру народних інструментів з‘їжджаються випускники минулих років, колишні його учасники – а нині успішні і шановані викладачі шкіл мистецтв краю; збирається майже уся мистецька еліта Закарпатської області, запрошуються  представники влади. Надійною групою підтримки є викладачі та студенти Ужгородського музичного коледжу імені Д.Є.Задора, численні гості, а також шанувальники музичного мистецтва. 

   Вибір назви цьогорічної концертної програми «Віртуози Закарпаття» – невипадковий. Він вдало відобразив той факт, що нинішній склад оркестру включає велику кількість лауреатів найрізноманітніших міжнародних конкурсів, котрі у грі на народних музичних інструментах ВИЗНАНІ ВІРТУОЗАМИ ІЗ ЗАКАРПАТТЯ (і не лише на території Україні, а й за її межами). Свою технічну вправність і виконавську майстерність оркестранти переконливо продемонстрували безпосередньо на концерті.

   Надзвичайно багатим і різноманітним виявився концертний репертуар, який склав різнокольорову мозаїку з трьох великих блоків: 1) світова класика; 2) українські авторські пісні та народна музика; 3) легкі жанри (кантрі, джаз, рок). На початку концерту звучали твори великої форми: Увертюра до оперети «Летюча миша» Йоганна Штрауса, «Попурі на теми із оперети Імре Кальмана «Королева чардашу» Олександра Рождествіна  та інші, а в кінці – багато ефектних коротких творів: «Менует» Поля Моріа, «Музична картинка на білоруську тему «Я табун сцерагу» А.Щербо, «Сіртакі» Мікіса Теодоракіса та інші. Послідовність номерів передбачала внутрішні контрасти: запальні композиції  чергувалися з ліричними.  Програма була різнонаціональною, включала твори українських, австрійських, французьких, грецьких, угорських, вірменських та білоруських авторів. Але найбільше було – української музики. Яскравим національним мелосом і широтою  емоцій були наповнені «Фантазія» на тему пісні «Калинонька», «Золоті пісні України» Миколи Стецюна, «Два кольори» Олександра Білаша (на вірші Дмитра Павличка) та багато інших. 

   Більше половини номерів прозвучало у виконанні лише оркестру народних інструментів, решта із солістами. Оркестр звучав різнопланово. Прекрасно справився і з класикою, і з народним звучанням, і з сучасною розважальною музикою. Він був збагачений за рахунок включення розширеної групи ударних інструментів (трикутників, літавр, ударної установки і т.д. ). Роль ритму суттєво зросла в останньому блоці концертної програми, яка благодатно була сприйнята шанувальниками сучасної музики. Великий інтерес викликало трактування українських кобз у стилі сучасного року.

   Диригент оркестру,  як завжди, зуміла «здивувати» публіку новим і оригінальним поєднанням оркестру народних інструментів з найрізноманітнішими інструментами  (гітарою, віолончеллю, цимбалами, флейтою, дуетом труб) та вокальним співом. При цьому у виборі солістів акцент зроблений, з одного боку, на талановитій творчій молоді з числа випускників та нинішніх студентів закладу, яка вже здобула визнання і стала лауреатами Міжнародних та Всеукраїнських конкурсів (слава Богу є з кого вибирати!); а з другого боку, залучено давно визнаних і незаперечних музичних авторитетів Закарпаття (з числа викладачів закладу). Цікавинкою цьогорічного концерту було звучання оркестру:  1) з гітаристом Ярославом Бреславським;  2) з молодим віолончелістом Петером Сокачем (клас викладача Мирослава Івановича Шутка, лауреата міжнародних конкурсів) та  3) з флейтисткою Ганною Гайду.

   Ще не так давно ми знали Я.Бреславського, як яскравого студента, а нині це – сформований концертуючий гітарист. У ІІ частині  (Adagio) Концерту для гітари з оркестром «Аранхуес» Хоакіно Родріго він блискуче втілив іспанський дух, психологічно тонко відтворив муки кохання та  любовних томлінь і виявився рівним партнером з оркестром народних інструментів.

   Студент-віолончеліст Петер Сокач в останні роки активно набирає виконавський досвід і дедалі частіше виступає на сцені. Його «сильною» стороною стали висока музикальність, переконливе втілення музичних образів, чисте інтонування та майстерне володіння найрізноманітнішими прийомами  гри на віолончелі. У його виконанні «Експромт» для віолончелі Олександра Арутюняна прозвучав проникливо, невимушено, з відчуттям імпровізації. Привертали увагу тонке фразування і багаті динамічні відтінки. Між солістом і оркестром був баланс.

   Прекрасно справилася з усіма технічними складностями і яскраво втілила музичну образність флейтистка Ганна Гайду, обравши для виконання один із найвідоміших творів сучасності «Самотній пастух» Джеймса Ласта, який у поєднанні з оркестром народних інструментів прозвучав дуже емоційно, на наростаючій широкій хвилі і в кульмінації підсилився блискучим дуетом труб у виконанні викладачів Томаса і Емеріха Поповичів.

  Серед визнаних авторитетів в концерті брали участь заслужений працівник культури Леонтій Ленарт та народний артист України Петро Матій.

  Для співу Петра Матія, на правду, вік не підвладний. Співак залишається «золотим голосом» Закарпаття. Можливо тому, в концертній програмі, він єдиний серед солістів мав аж два номери: яскраву кантилену («Два кольори» Олександра Білаша (на вірші Дмитра Павличка) та веселу яскраво національну пісню «Підкручу я чорнії вуса» Володимира Верменича на слова Андрія Мястківського. У другий номер він залучив свій неперевершений артистизм і повністю підкорив серця слухачів.

  Твір з участю Леонтія Ленарта був особливим. Це була прем’єра твору першого директора Ужгородського музичного коледжу імені Д.Є.Задора  «Закарпатський ескіз». Твір надзвичайно цікавий, проникнутий закарпатським колоритом. Він викликав великий інтерес у всіх присутніх.

   Звичайною ситуацією на цьому концерті був шквал оплесків, море квітів та захоплені вигуки «Браво!»

   В цілому, концерт виявився яскравим, компактним і різноплановим. Від початку до кінця оркестр залишався єдиним злагодженим організмом, де усі вказівки диригента чітко реалізувалися, де органічно збалансувалися різні групи виконавців, де все було враховано і відпрацьовано до найменших деталей.

   Вітаємо диригента і учасників концерту «Віртуози Закарпаття» з блискучим виконанням! Бажаємо усім подальших творчих успіхів і мистецьких злетів!

Віра Мадяр-Новак 

викладач-методист циклової комісії "Теорія музики"