ДЕНЬ НАУКИ В СТІНАХ НАШОГО КОЛЕДЖУ ВІДЗНАЧИЛИ ПРЕЗЕНТАЦІЄЮ «АНТОЛОГІЇ НАУКОВОЇ ДУМКИ ПРО НАРОДНУ МУЗИКУ ЗАКАРПАТТЯ»

«АНТОЛОГІЇ НАУКОВОЇ ДУМКИ ПРО НАРОДНУ МУЗИКУ ЗАКАРПАТТЯ»

/автор проекту, виконавець, упорядник та перекладач В. В. Мадяр-Новак/

   Важливою подією Комунального вищого навчального закладу «Ужгородський музичний коледж імені Д.Є.Задора» Закарпатської обласної ради та відзначенням міжнародного Дня науки стало ознайомлення викладачів та студентів з першим томом «Антології наукової думки про народну музику Закарпаття» (Мукачево: Карпатська вежа, 2019, 272 с.). Презентація відбулася 15 травня 2019 року і перетворилася у гарно організоване святкування народження нової наукової літератури енциклопедичного характеру.  Її поява засвідчила про відродження на Закарпатті традицій Володимира Гошовського та перехід від численних публікацій народнопісенних збірників  до наукового аналізу музичного фольклору нашого рідного краю. Книга органічно продовжила лінію наукових закарпатських видань останніх трьох років, таких як: «Тисячолітнє дерево» Віктора Шостака та «Володимир Гошовський і Закарпаття» /упорядкування Віри Мадяр-Новак/ і стала внеском у розвиток етномузикології на Закарпатті.

   Етномузикологія  – це молода наука, вік якої налічує близько двохсот років. Вона ідентифікує Україну на світовому рівні, дозволяє осягнути унікальність і багатство національних народномузичних традицій та інтенсивно розвивається в умовах сьогодення. Закарпаття в цьому сенсі не стоїть осторонь.

    На думку багатьох присутніх презентація пройшла яскраво та змістовно.

   Свідченням підтримки наукової діяльності викладачів Ужгородського музичного коледжу  імені Д.Є.Задора став виступ директора, заслуженого працівника культури України – Світлани Іванівни Стегней. Вона коротко окреслила наукові досягнення закладу, надала стислу характеристику нововиданій книзі з позицій залучення її у навчальний процес, подякувала усім причетним до появи цього видання та побажала творчої наснаги науковому потенціалу музичного коледжу.

   Вичерпний і багатогранний аналіз особливостей першого тому «Антології наукової думки про народну музику Закарпаття» здійснила автор, виконавець упорядник та перекладач Віра Василівна Мадяр-Новак (викладач-методист циклової комісії «Теорія музики», за сумісництвом – провідний методист Обласного організаційно-методичного центру культури). Свою розповідь вона побудувала у формі своєрідного перегляду фрагментів книги, давши назву «Гортаючи сторінки нової книги». На екран проектора виводилися найважливіші моменти, демонструвалися унікальні фотографії з експедицій Філарета Колесси та Бели Бартока, окремі архівні документи, рідкісні рукописи. Основна увага загострювалася на принципах підходу до подання матеріалу та ключових постатях першого тому. Супутньо коментувалося багато захоплюючих і пізнавальних фактів, підкреслювався внесок окремих студентів та випускників навчального закладу у підготовку книги.

  В емоційно-піднесеному дусі поділилася враженнями від прочитання «Антології…» директор Закарпатського обласного  організаційно-методичного центру культури Ганна Василівна ДРОГАЛЬЧУК,  яка стала причетною до її виходу. Адже проект розпочинався за підтримки дирекції Ужгородського музичного коледжу імені Д. Є. Задора, а завершувався в Обласному організаційно-методичному центрі культури. Пані Г. В. Дрогальчук відзначила цінність та актуальність книги, зауважила, що вона легко читається (певно, тому, що викладена доступною мовою); звернула увагу на залученні до редагування кращих фахівців області: Василя Путрашика (головного редактора Медіацентру Ужгородського національного університету), Марії Крайняй (часто запрошувану для перевірки робіт ЗНО з української мови і літератури), Людмили Яцишин (досвідченого редактора). та славіста Дмитра Попа. Своєрідним висновком стали слова про те, що «Антологія…»  належить до тієї літератури, якою Закарпаття може пишатися.

   Цікаві узагальнення в обговорення  видання вніс виступ авторитетного викладача музичного коледжу, доцента Ужгородського національного університету, кандидата мистецтвознавства – Тетяни Іванівни Росул. У своєму резюме вона підсумувала, що 1 том «Антології наукової думки про народну музику Закарпаття»  – це належно прокоментоване і упорядковане зібрання першоджерел, які є основою будь-яких досліджень, а скрупульозність автора до найменших деталей засвідчує про високий науковий рівень видання.

   Напередодні для презентації було здійснено відеозапис інтерв’ю заслуженого діяча мистецтв України Віри Василівни Мадяр-Новак з доктором філологічних наук, членом Міжнародної комісії по дослідженню національної культури Карпат та Балкан, головою Асоціації українців у Словаччині, іноземним членом Національної Академії наук України – Миколою Івановичем Мушинкою. У своїй розмові він зазначив, що давно не читав наукову літературу з таким величезним задоволенням та зацікавленням, та підкреслив:  «…кращого пам’ятника тим трьом визначним етномузикологам, музикознавцям:Ф. Колессі, Б. Бартоку та М. Рощахівському – не поставив ніхто, а Ви – поставили … Схиляю перед Вами голову».

   Завершила презентацію голова Закарпатського товариства чеської культури, старший науковий співробітник Ужгородського національного університету, кандидат історичних наук – Тетяни Степанівни Сергієнко. Як історик вона додала своє бачення цінності книги і наголосила на важливості досліджень періоду 1920–1930-х років, які так довго були під забороною, а подаровані нею чудові квіти утворили гарний фінальний акорд.

   Оскільки захід відбувся в стінах музичного закладу – звучало багато музики. Фольклорний колорит презентації підсилили фрагменти нотних ілюстрацій із «Антології…», а саме: виконання на дримбі коломийок, записаних Б. Бартоком, які озвучив студент  ІІ курсу спеціалізації «Народні інструменти» Дмитро Павлючок; сольний спів закарпатських пісень «Ей співаночки мої» та «Сидить Юра коло мура» із нотувань Ф. Колесси та Б. Бартока, які в яскраво народній манері продемонструвала студентка ІІ курсу спеціалізації «Хорове диригування» Андріана Матікó. Архаїчний жанр, відкритий Філаретом Колессою на закарпатському матеріалі – весільні ладкання – ефектно прозвучав на прикладі високохудожньої обробки Михайла Кречка «Вийтеся, віночки скорій», яку виконав вокальний ансамбль Ужгородського музичного коледжу імені Д.Є.Задора (керівник  – заслужена артистка України Світлана Василівна Глеба).

   Святково-урочистий тон задали ведучі – студенти ІІІ–IV курсів спеціалізації «Теорія музики» – Анастасія ЦІБЕРЕ та Станіслав ЛУЧАН, оператором  працювала Євгенія Кромпотич. Гостями були представники товариства угорської культури Закарпаття ( КМКС), Закарпатського товариства чеської культури,  Закарпатського інституту післядипломної освіти та колектив Обласного організаційно-методичного центру культури.

   Святкування міжнародного Дня науки знайшло відлуння в серцях усіх присутніх. А загалом, презентація переконала, що Ужгородський музичний коледж імені Д. Є. Задора є не лише храмом високого професійного музичного мистецтва, але й важливим фаховим осередком Закарпатської області в галузі музикознавства та етномузикознавства.

Кромпотич Євгенія, студентка ІІІ курсу
спеціалізації «Теорія музики»,
Віра Василівна Мадяр-Новак, викладач
Ужгородського  музичного  коледжу імені Д.Є.Задора