Меню розділу

   

 

  

  

Напередодні святкування 75-річчя нашого коледжу - видатні педагоги та виконавці. Надія Миколаївна Підгородська.

   Напередодні святкування 75-річчя заснування Ужгородського музичного коледжу імені Д. Є. Задора доцільним видається висвітлення творчих досягнень видатних педагогів та виконавців, які присвятили вокально-освітній та виконавській діяльності велику частину свого життя. Серед них –  заслужений працівник культури України Надія Миколаївна Підгородська (1954 року народження, мецо-сопрано), яка сьогодні очолює відділ «Академічний спів» Ужгородського музичного коледжу ім. Д. Є. Задора.

   Співачка є випускницею закладу, в якому наразі працює. В УжДМУ вона навчалася у класі викладача Валерії Аладарівни Глодан, але досі пам’ятає поради Андрія Задора, який долучився до її фахового зростання. Під час проведення випускних іспитів зі спеціальності у залі УжДМУ був присутній народний артист СРСР, професор Павло Петрович Кармалюк. Він відзначив вокальні якості Надії Підгородської і запропонував їй продовжувати навчання у Львівській державній консерваторії; у 1976 році співачка стала студенткою вищеназваного закладу. Протягом року навчалася у В. Підоріної, а з другого курсу була переведена до класу заслуженого діяча мистецтв України, професора О. Дарчука. На той час Остап Йосипович працював здебільшого з чоловіками, серед яких – Петро Матій, Андрій Алексик, Василь Дудар, Ігор Кушплер та ін. У своїй роботі викладач часто користувався характерним для староіталійської школи методичним прийомом показу та наслідування. Своїм студентам Остап Йосипович радив співати з відчуттям позіху (з опущеним коренем язика та гортанню), залишаючи звук у високій позиції та досягаючи прозорого, яскравого звучання. Він слушно вважав, що головною якістю співацького голосу є його політність. Влучними були поради педагога щодо сценічного налаштування співаків перед виступом.

   Голосовий діапазон Н. Підгородської ще під час навчання у консерваторії  дозволяв їй виконувати складні вимоги програми. Саме у цей час вона опанувала арії Іоанни з опери «Орлеанська діва» П. Чайковського, Попелюшки з однойменної опери Дж. Россіні, Еболі з опери «Дон Карлос» Дж. Верді та ін. Із захопленням виконувала також цикли романсів С. Прокоф’єва та Д. Шостаковича. Саме цикл Д. Шостаковича «З єврейської народної поезії» (ор. 79) пізніше приніс співачці перемогу на Всеукраїнському конкурсі «Шолом, Україно». Під час навчання Н. Підгородська працювала солісткою оперної студії при Львівській державній консерваторії (на той час керівником студії був І. Лацанич). Тут вона підготувала та виконала партії Земфіри з опери «Алеко» С. Рахманінова, Лаури та Няні з опери «Іоланта» П. Чайковського, Вакханки та Цвіркуна з опери «Ноктюрн» М. Лисенка (партію Цвіркунки виконувала Надія Петренко – колоратурне сопрано, у майбутньому – народна артистка України). Одночасно Надія Миколаївна працювала солісткою оркестру Палацу культури залізничників «Рокс».

   Під час випускного іспиту із спеціальності Н. Підгородська виконувала складну і дуже різнопланову програму, до якої увійшли арія Мандрівника з ораторії «Тріумфуюча Юдіф» А. Вівальді, арія Азучени з опери «Трубадур» Дж. Верді, арія Ольги з опери «Євгеній Онєгін» П. Чайковського, арія Женьки з опери «А зори здесь тихие…» К. Молчанова. Особливістю державної програми співачки стало виконання відомої народної пісні-балади «Летів пташок понад воду» в обробці Д. Задора.

   Клас камерного співу у Н. Підгородської вела талановита піаністка та співачка Ніна Костянтинівна Чубарова. Разом з нею Н. Підгородська підготувала низку камерних творів, серед яких – вокальні цикли М. Мінкова («Плач гитары» на сл. Ф. Г. Лорки) та К. Молчанова («Из испанской поэзии» на сл. Ф. Г. Лорки). Надія Підгородська згадує, що Ніна Костянтинівна дуже ретельно працювала над нюансуванням та була вимогливою щодо мистецтва контрольованого володіння голосом. «Нехай емоції та почуття ніколи не переважають над силою розуму» – наголошувала Н. Чубарова. Пізніше, під час роботи на Закарпатті, Н. Підгородська часто керувалася цими принципами і досі виховує так своїх студентів.

   Після закінчення навчання Н. Підгородська отримала скерування Управління культури на роботу до Ужгородського музично-драматичного театру (1982 р.). Через півтора року звільнилося місце у Закарпатській обласній філармонії, тож артисти Марія Зубанич та Петро Матій запросили її до своєї групи. Цей шанс мав великі перспективи, оскільки співаки «Музичного лекторію» постійно концертували. Крім того, Н. Підгородська отримала можливість співпрацювати із симфонічним оркестром філармонії.

   Значне місце у репертуарі співачки займають народні пісні різних національностей. На Всеукраїнському конкурсі «Шолом, Україно», про який вже згадувалося вище, вона виконувала пісню єврейською мовою. Співала із циганським ансамблем «Романі яг», стала лауреатом конкурсів ромської музики в Будапешті та Варшаві, здобула перемогу на одному з міжнародних конкурсів за краще виконання словацької пісні. «Мені близька кожна мова, бо наш край багатонаціональний, а знати культуру кожної нації – цікаво, до того ж це збагачує» – каже співачка.

   Надія Миколаївна належить до категорії співаків, головним завданням яких є вміння завжди зберігати голос у виконавській формі. Сьогодні, працюючи в коледжі, вона навчає цьому своїх вихованців.

   Н. Підгородська – педагог з великим досвідом роботи. Найбільшим досягненням Надії Миколаївни є виховання лауреатів Міжнародних та Всеукраїнських конкурсів. Серед найкращих студентів викладача – випускниця ЛНМА ім. М. В. Лисенка Мирослава Швах-Пекар, Світлана Ткачук, Катерина Щербанич, Альона Цоклан, Наталія Куричка, Ірина Юращук, Ганна Спасюк, Каріна Крочак, Ангеліна Моняк, Олеся Матей, Ніколетта Герцак та ін.

   За високопрофесійну та багаторічну роботу Н. Підгородську було нагороджено почесними грамотами Міністерства культури України, Почесною відзнакою Міністерства культури і мистецтв «За багаторічну плідну працю в галузі культури», дипломами та подяками Управління культури Закарпатської обласної державної адміністрації, міжнародним нагрудним знаком «Віжи-3000». Завдяки своїй невтомній праці та визначним успіхам на ниві мистецтва Надія Миколаївна і досі є прикладом для молодого покоління співаків. Вона по праву займає почесне місце у плеяді майстрів вокального мистецтва Закарпаття.

 

Викладач циклової комісії «Академічний спів»,

кандидат мистецтвознавства Г. М. Данканич

(у статті використано окремі матеріали

досліджень Ю. С. Тетерюк-Кінч)