Меню розділу

   

  

  

  

ЯК МОТИВУВАТИ СТУДЕНТІВ ДО НАВЧАННЯ: РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА

Ні для кого не секрет, що далеко не всім подобається вчитися. Чому? Причини різні: відсутність зацікавленості, лінь, складнощі у засвоєнні матеріалу, психологічний стан тощо. Але результат один: немає мотивації до навчання – немає хороших знань.

Чи можна цьому зарадити? Можна! Звісно, змушувати вчитися, розповідаючи про те, що це дуже корисно та колись у майбутньому точно знадобиться – це найгірший спосіб досягти мети. До того ж, існують більш дієві способи мотивування до навчання. Що може переконати студентів навчатися та стимулювати їх інтерес?

  • Зміст матеріалу. Так, далеко не всі студенти дуже хочуть вчитися, у багатьох з них зовсім інші бажання. Наприклад, юнаки та дівчата більше люблять спілкуватися, і їхньої провини в цьому немає. Викладач, у свою чергу, має змінити напрям прагнень студентів таким чином, щоб він відповідав педагогічним цілям. Студенти хочуть розмовляти? Побудуйте урок таким чином, щоб вони брали активну участь у вивченні нового матеріалу. Для цього підійдуть «метод круглого столу», створення проблемних ситуацій, або ж різноманітні дидактичні ігри.
  • Співпраця. Враховуйте інтереси студентів, поговоріть з ними та дізнайтеся, що саме їх цікавить, що вони хочуть дізнатися та в який спосіб. Так ви дізнаєтеся про ключові потреби студентів, а отже – зможете підлаштувати під них навчальний план. Хваліть їх, заохочуйте їхнє бажання досягти визнання. У цьому немає нічого поганого, такі прагнення необхідно заохочувати.
  • Свобода вибору. Студентам часто не подобається навчатися лише через те, що їм нецікаво сприймати стандартний навчальний матеріал. Можливо, їм потрібно більше індивідуальних чи творчих завдань, а може, вони зможуть краще працювати у групах.

Щоб отримати максимальний ефект, викладачу необхідно виробити певну стратегію. Побудувати теоретичну логіку предмету, зробивши студентів не просто виконавцями певних завдань, а своїми повноправними партнерами.   Обирати та подавати навчальний матеріал у такому форматі, який точно їх зацікавить. Використовувати різноманітні методи і форми навчання. Такий підхід завжди викликає інтерес та стимулює студентів до пізнання нового. При цьому важливо:

  • Орієнтуватися на реалістичні вимоги. Вони мають бути високими, але не настільки, щоб вони не могли їх виконати, інакше вони просто втрачають інтерес до навчання. Вимоги треба підвищувати поступово.
  • Забезпечити стабільний та оперативний зворотній зв’язок зі студентами. Будьте готовими вислухати їхні побажання та зауваження. Відчуття того, що їхня думка важлива, що вони не пасивні члени навчального процесу, а повноправні активні учасники – мотивує з подвійною силою.
  • Не забувати хвалити студентів, якщо вони на це заслуговують.
  • Аналізувати студентські роботи максимально конкретно та коректно. Вони мають розуміти, що, якщо є критика, то вона стосується саме певних недоліків роботи, а не їхньої особистості.
  • Не дозволяти жорсткої конкуренції між студентами та не порівнювати їх між собою. Конкуренція далеко не завжди стимулює до нових досягнень, навпаки – вона може призвести до негативних наслідків.
  • Давати студентам свободу вибору. Якщо це можливо, нехай вони самі обирають види робіт з кількох альтернативних варіантів.

Відповідна мотивація навчальної діяльності завжди приносить позитивний результат. А щоб досягти його швидше, використовуйте різноманітні прийоми розвитку пізнавальної активності. Добре працюють такі способи мотивації навчальної діяльності як бесіда, створення проблемних ситуацій та ситуацій успіху, використання прийомів критичного мислення, наприклад, «Мозкової атаки», творчих завдань або дидактичних ігор тощо.

  

Папп Е. Й.

Практичний психолог