Меню розділу

"В полоні звуків органу"

Музичне життя Ужгорода завжди було насиченим та цікавим. Закарпатська обласна філармонія часто радує нас цікавими та захоплюючими концертами. Вересень 2015 року не став вийнятком. 69-й концертний сезон в філармонії розпочався з проведення Сьомого Міжнародного молодіжного фестивалю органної Музики, який отримав ім'я Наталії Висіч. На фестивалі виступали як ужгородські музиканти, так і віртуози з інших міст та країн. Серед них були: Надія Юрійчук - заслужена артистка України, солістка Дніпропетровського будинку Органної музики, лауреат міжнародних конкурсів - Юлій Вимер, а також висококласна арфістка - Лін Абей-Лі з США.

Відвідавши    всі       концерти       даного  фестивалю, я можу сказати, що рівень музикантів був високим. Всі вони - самовіддані майстри своєї справи. Навіть юні органісти показали себе досить вмілими артистами, за що подяка Катерині Ісак-Гажо - їх викладачу по класу органу.

Відкриття фестивалю було доручено гості з Дніпропетровська - Надії Юрійчук, з якою мені вдалось трохи поспілкуватись. Виконавиця відмітила, що в Ужгороді надзвичайно сприйнятлива публіка та самовідданий оркестр,  який з натхенням приходив на репетиції. А ось  щодо роботи органу, Надія мала певні зауваження. Збираючись на даний концерт та запрошуючи з собою друзів, які не мають відношення до професійної музики, я часто чув: «Органна Музика нудна та незрозуміла ... ». Проте, Надія Юрійчук з легкістю зруйнувала цей хибний стереотип. В її виконанні прозвучали надзвичайно цікаві твори для органу різних епох. Це і Фантазія G- dur Й.С.Баха, і Фантазія на теми з опер «Кармен» Ж.Бізе, і транскрипція Клавірного концерту d-moll для органу та камерного Оркестру Й.С.Баха. Родзинкою концерту став твір, виконаний на біс - «Мелодія» Мирослава Скорика.

Другий концерт фестивалю порадував слухачів віртуозною майтсерністю Юлія Вимера - блискучого скрипаля, альтиста, володара різних престижних нагород. До речі, виконавцю пощастило грати час від часу на скрипках Страдіварі та інших видатних майстрів. У виконанні Ю.Вимера закарпатському слухачеві було вперше представлена соната-монолог для Скрипки соло Арама Хачатуряна.

Артист вразив публіку ще й тим, що виступив у ролі композитора. На концерті були представлені Варіації на тему 24 капрису Паганіні. Не зважаючи на те, що даний каприс і так є не дуже простим твором, Юлій Вимер його ускладнює до неможливості. Соліст грав напрочуд легко, артистично і невимушено. Символічним завершенням концерту став «Танець забутих тіней» з опери «Орфей» К.В.Глюка, який виконавець адресував тим, кого на жаль, вже немає з нами.

Варто наголосити, що формування закарпатської органної школи стало можливим

завдяки невтомній талановитій артистці Н.Висіч. Їй ми завдячуємо організацією Міжнародного молодіжного фестивалю органної музики, а її учням - продовженням справи. Наразі одна з учениць Н.Висіч - Т.Тіщенко веде клас органу в Ужгородському державному музичному училищі імені д.Є.Задора.

Ужгородська органістка Тетяна Тіщенко представила на фестивалі сольну програму, що  відображала широку та розмаїту палітру української органної музики. Увазі слухачів були представлені твори різних епох і стилів - від музики давнього Львова - до творів сучасних молодих композиторів. Деякі з композицій прозвучали на закарпатській сцені вперше. Солістка поставила перед собою благородну мету - донести до слухача красу та самобутність української органної музики. Варто відмітити сценічну витримку солістки. Не зважаючи на хвилювання, кожен твір мав яскравий та неповторний характер.

На фестивалі твори виконувались не тільки професійними музикантами, але і учнями музичної школі №1 ім. П.I.Чайковського та студентами УжДМУ і Д.Є.Задора. Андрій Чирський, Святослава Ковтик (орган) та Ясниська Марина (віолончель) вперше спробували свої сили на великій сцені. Незважаючи на юний вік артистів, концерт був дуже вдалий, тож бажаємо їм продовжувати розвиватись та підкорювати все нові й нові творчі вершини.

Концерт Ольги Чундак мені дуже сподобався! Ще б пак! В ньому виконувались найбільш потужні та відомі твори для органу які здатні захопити серце та розум не тільки досвідченого музиканта але і аматора, і навіть пересічного слухача. Концертна програма включала твори таких метрів органної музики як: Й.С.Бах, К.В.Глюк, Г.Бельєр, Е.Жігу та Т.Дюбуа, в яких солістка демонструвала неабияку технічну вправність, музичний смак і відчуття природи інструменту. Особливо слід відмітити педальну техніку, показану в Прелюдії і фузі мі мінор Й.С.Баха.

До речі, крім класичної музики слухачі мали змогу відчути неповторний королорит сучасної композиції Р. Лоуленда, «Пісня таємничого саду» для флейти з органом, що без сумніву надовго запам'ятається ужгородським слухачам. Партію флейти виконала Агнеса Бачинська.

Слід також відзначити гру студентського симфонічного оркестру Ужгородського державного музичного училища ім. Д.Е.Задора під керівництвом Вікторії Цанько. В його виконанні прозвучало: Адажіо соль мінор Т. Альбіноні та Тріумфальна фантазія для органу з оркестром Т.Дюбуа, яка стала урочистим завершенням концерту.

Закриття фестивалю було присвячено творчості А.Вівальді, яку представили талановиті ужгородські солісти О.Гайдук, О.Хархаліс та камерний оркестр філармонії. Крім того, вперше на нашій сцені виступила Лін Абей-Лі - арфістка з США, яка приїхала в Ужгород з проектом «Тач».

Загалом, фестиваль пройшов вдало, на ньому були представлені як найкращі зразки органної музики, так і більш сучасні та маловідомі. Бажаю організаторам творчої наснаги і сподіваюсь, що такі фестивалі будуть мати довгу й цікаву творчу біографію.

 

  Михайло Чедрик