Меню розділу

СВЯТО УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИКИ

СВЯТО УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИКИ

На жаль, музика українських композиторів менш відома, ніж її європейські та східні зразки. А жаль! Оскільки в спадщині українських композиторів, як сучасних, так і тих, що відійшли у вічність, є твори, варті уваги світового слухача і нічим не гірші всесвітньо відомих фортепіанних концертів С.Рахманінова, симфоній В.А.Моцарта та фортепіанних мініатюр Ф.Шопена. Черговий концерт ХV фестивалю класичної та сучасної музики «Музичне сузір’я Закарпаття» взяв на себе благородну мету – познайомити слухача з шедеврами української класики. Йожеф Ермінь – гуру українського піанізму та симфонічний оркестр Закарпатської обласної філармонії виконали «Гуцульський триптих» Мирослава Скорика та Слов’янський концерт для фортепіано з оркестром Бориса Лятошинського.

Концерт можна охарактеризувати так: натхненно, яскраво імпровізаційно! Гра маестро була очікувано прекрасною: висока культура звуку, багата темброва і динамічна палітра, бездоганне відчуття стилю композитора, глибоко продумана драматургія та відшліфованість деталей. Проте, у виконанні симфонічного оркестру, на жаль, були певні огріхи (фальші та незбалансованість партій).

Інтерпретація «Гуцульського триптиху» доповнювалась кадрами з фільму «Тіні забутих предків» С.Параджанова, які допомогали музиці розкрити образ. Хоча окремі слухачі стверджували, що в деяких місцях це відволікало від повного занурення в музику, як на мене – це нісенітниця.

Слов’янський концерт Б.Лятошинського прозвучав на закарпатській сцені вперше. Не дивно, що виконував його Йожеф Ермінь, оскільки піаніст дуже активно займається популяризацією сучасних творів українських композиторів. В його репертуарі містяться твори В.Сильвестрова, Є.Станковича, Ю.Ланюка, І.Щербакова. До речі, ось що думає сам пан Ермінь про сучасну музику та мистецтво в цілому: «Мені сучасне мистецтво дуже подобається. Мені відома тенденція, щодо його висміювання, але щоб його зрозуміти –  потрібно мати хороше асоціативне мислення, а також певний багаж знань в мистецькій сфері. Часто треба багато подумати, аби зрозуміти, що хотів сказати художник. До прикладу, взяти той самий «Чорний Квадрат» К.Малевича. Дехто просто бачить чорний квадрат, а мені ця картина страшенно подобається, бо заставляє подумати...».

Особисто мене завжди непокоїла думка, чи може сучасна класична музика конкурувати з поп-музикою. У професора ЛНМА була відповідь і на це питання: «Класичній музиці не потрібно конкурувати з поп-музикою. Вона завжди була елітарною, завжди була для менш поширеною. Хоча така ситуація, на жаль, є тільки на Україні. За кордоном, в Європі, в Америці є багато меценатів та організацій, які всіляко підтримують розвиток та поширення якісної класичної музики».

Особисто я і всі слухачі, що були присутні на даному концерті, дякуємо його організаторам, куратору Вікторії Цанько, та, звичайно, Йожефу Ерміню за якісний концерт.

                                                                                         Михайло Чедрик