Меню розділу

Грудень 2020

 

 

Світ. Освіта. COVID-19

(Огляд актуальних питань в освіті сьогодення: коментарі, думки, пропозиції, висновки )

   Пандемія COVID-19 призвела до найбільшого за  всю історію збою з функціювання систем освіти, який зачепив майже 1,6 мільярда учнів, студентів у більше, ніж 190 країнах світу і на всіх континентах. Криза посилила і раніше існуючу проблему нерівності у сфері освіти, не дозволяючи значній долі  найбільш уразливих – тих, хто живе в бідних країнах, на селі та деяких інших осіб – продовжувати навчання. Крім того, освітні втрати загрожують охопити і майбутні покоління та ліквідувати прогрес, який був досягнений на протязі десятиліть. Не всі, хто навчався, зможуть чи захотять продовжити учбовий процес, або взагалі залишаться без доступу до освіти.

  У той же час відмітимо, що криза послужила стимулом для інновацій у сфері освіти. Для  забезпечення безперервності  навчання і професійної підготовки застосовуються новаторські  підходи: від радіо- і телетрансляцій до надання матеріалів для вивчення на дому. Завдяки цим оперативним мірам реагування, прийнятим для організації безперервного учбового процесу урядами і партнерами у всьому світі, були розроблені рішення для дистанційного навчання. Крім  того, те, що сталося, послужило приводом згадати про важливу роль  педагога і про те, що на урядах і інших партнерах лежить постійний  обов’язок піклуватися про працівників  сфери освіти.

  Педагоги відзначають, що раптовий перехід на дистанційну форму навчання став вимушеним кроком і приніс радше більше досвіду, який можна з користю реалізувати в майбутньому, ніж позитивних вражень на теперішній момент. За результатами попередніх опитувань склалася певна картина вражень від дистанційного навчання, що дозволило виокремити його переваги і недоліки.

   Довготривалий карантин, який стартував в Україні 12 березня у зв’язку з пандемією COVID-19, став громом серед ясного неба  у неораному полі підготовки до подібних викликів, оголило купу проблем, на які слід звернути увагу, адже сценарії розгортання подій можуть виявитися  неочікуваними . У цей час всі заклади освіти  мали змінити традиційну (очну) форму навчання на дистанційну, вперше організувавши для своїх учнів/студентів  можливість продовжувати навчання, не виходячи зі своєї оселі.

  Педагогі в усьому світі дискутують щодо необхідності переосмислення того, як виховувати в нових умовах майбутні покоління. Зміни, які сталися, можуть  бути потрясінням, яке необхідне галузі, щоб змусити  переосмислити, як навчати і критично оцінювати, чому потрібно навчати і до чого готувати учнів/студентів. Отже, настав час задуматися над тим, як ця руйнівна криза може допомогти  нам   визначити, яким має бути навчання для поколінь Z, Альфа за її межами.

  Більшість учнів/студентів у навчальних закладах сьогодні – це покоління Z, покоління, яке виросло  у справді глобалізованому світі.

  Ця  дійсно глобальна пандемія ймовірно позначилася  на освіті  сьогоднішнього покоління, найстаршому представнику якого зараз 25 років, оскільки багато людей зіштовхуються зі скасованими іспитами, спортивними заходами і навіть скасуванням випускних у закладах освіти. Це покоління формується завдяки технологіям очікування миттєвої комунікації та зворотного зв’язку. Ситуація також посилюється через дистанційне навчання. Це покоління, яке розуміє силу спільної роботи над вирішенням найбільших світових викликів. Зміна клімату та психічне здоров’я є основними питаннями  на порядку денному, а на сьогодні ще й спільна відповідальність за самоізоляцію, щоб захистити старших членів суспільства.

  Покоління Альфа, діти міленіалів (тридцятирічних), є найрізноманітнішим поколінням у всьому світі, і те покоління, в якому технології – це просто  розширення їх власної свідомості та ідентичності, а соціальні медіа – це спосіб життя. Хоча покоління  Альфа, можливо, не зважає на вплив глобальної пандемії на їх освіту, цей вплив, безумовно, відчуватимуть навіть наймолодші учні протягом довгих років. У розпал кризи COVID-19 викладачі задаються питанням, до чого потрібно готувати учнів/студентів у майбутньому.

  Згідно з доповіддю Dell Technologies, 85% спеціальностей у 2030 році, в який увійдуть покоління Z  і Альфа, ще не були винайдені. Відповідно до звіту Всесвітнього економічного форуму, 65% дітей, які сьогодні навчаються у початкових класах, працюватимуть за такими спеціальностями, яких ще не існує.

  Криза COVID-19 цілком може  змінити наш світ та світогляд. Вона також може навчити, як повинна змінюватися освіта, щоб мати можливість краще підготувати молодші покоління до майбутнього через важливі кроки.

  Крок 1. Навчання громадян у взаємопов’язаному світі.

  COVID-19, це пандемія, яка ілюструє, наскільки ми у глобальному сенсі взаємопов’язані – більше не існує такого поняття, як окремі проблеми та дії. Успішним людям потрібно  зрозуміти цей зв’язок на найближчі десятиліття, вміти орієнтуватися у взаємопов’язаному просторі, щоб використовувати свої відмінності  та працювати спільно  в глобальному масштабі.

  Крок 2. Переосмислити роль педагога.

  Поняття вчителя, як носія знань, який ділиться  життєвим досвідом зі своїми учнями, вже не зовсім підходить для цілей освіти 21 століття. Оскільки студенти зможуть отримати доступ до знань і навіть здобути технічні навики за допомогою клацань мишки на своїх телефонах, планшетах чи комп’ютерах, нам потрібно переосмислити роль педагога у класі чи лекційній  аудиторії. Це може означати, що роль освітян повинна бути спрямована на сприяння розвитку молоді як членів суспільства, де вчитель відіграватиме значущу роль провідника і наставника.

  Крок 3. Навчання життєвим навичкам, які необхідні для майбутнього.

  У цьому мінливому глобальному середовищі молодим людям потрібно бути  гнучкими, вміти швидко адаптуватися до змін. Ці навички є важливими, щоб ефективно використовувати  цей період під час пандемії. Заглядаючи у майбутнє, одні з найважливіших навичок, які шукатимуть роботодавці – це креативність, комунікація та уміння співпрацювати, а також емпатія та емоційний інтелект.

   Крок 4. Відкриття технологій для освіти.

    Пандемія COVID-19 призвела до того, що навчальні заклади в усьому світі змушені були  терміново вивчати та починати використовувати  доступні технологічні інструменти для створення контенту для дистанційного навчання учнів у всіх галузях. Педагогі у всьому світі отримують нові можливості, навчаються робити щось інакше та з більшою гнучкістю, результатом чого є наявність потенціальних переваг  у доступі до освіти для учнів/студентів.

  Отож, замість висновків кілька тез:

-   Порушення звичного життя пов’язане з пандемією, може дати педагогам час для переосмислення сфери освіти.

-   Технології прийшли на допомогу та надалі будуть відігравати ключову роль у навчанні майбутніх поколінь.

-  У світі, де знання знаходяться на відстані одного кліка мишки, роль педагога теж повинна змінюватися. І, найголовніше, сподіваємось, що для поколінь Z, Альфа та майбутніх поколінь цей досвід ізоляції та віддаленого навчання окремо від своїх ровесників, учителів і класів буде обережним нагадуванням про важливість для нашої людської потреби в безпосередньому спілкуванні в реальному житті. 

                           За матеріалами Міністерства освіти і науки України,

 експертів ООН   та експертів Інституту ЮНЕСКО з інформаційних технологій

   Додаткові матеріали по темі у газеті «Освіта України»: 

   Галата С.  Minecraft у школах [текст] /С.Галата // Освіта України.-2020.-14 березня.-с.7.

   Галата С. Освіта на карантині [текст] /С.Галата // Освіта України.-2020.-16 березня.-с.4.

   Галата С.  Хочеш якісного викладача? Долучайся до змін![текст]   С.Галата // Освіта України.-2020.-23 листопада .-с.7.

   Галата С. Школа в умовах пандемії [текст] / С.Галата // Освіта України.-2020.-27 квітня.-с.4.

   Короденко М. Світ, освіта і COVID [текст] / М.Короденко // Освіта України.-2020.-с.8.

   Шулікін Д. «Гарячі» питання і робота над помилками [текст] / Д. Шулікін // Освіта України.-2020.-27 квітня.-с.6.    

   Шулікін Д. ЗНО: Підсумки і новації [текст] /Д. Шулікін // Освіта України.-2020.- 21вересня.-с.8-9.

Культура здорового способу життя в умовах пандемії

   Академік  Амосов стверджував: «Щоб бути здоровим, потрібні власні зусилля, постійні і значні. Замінити їх не можна нічим».

  Що таке здоров’я? Здоров’я – сукупність фізичних, духовних, соціальних якостей людини, що є основою її довголіття і необхідною умовою здійснення творчих планів, умовою високої працездатності, створення міцної сім’ї, народження і виховання дітей. Стан здоров’я людини залежить на 20% від спадковості, на 10% від рівня розвитку медицини, на 20% від стану довкілля, на 50% від способу життя. Тому справедливі слова: «Ваше здоров’я у ваших руках».

  В основі здорового способу життя лежать такі  принципи: раціональне харчування;  оптимальний руховий режим; загартування організму; особиста гігієна; відсутність шкідливих звичок; позитивні емоції; інтелектуальний розвиток; моральний і духовний розвиток; формування вольових якостей.

  В умовах пандемії люди особливо починають розуміти, що активність, творчість, висока працездатність, успіхи і досягнення в навчанні, роботі, житті – недосяжні для того, хто хворіє.  Імунолог Ф. Лапій наголошує, що під час карантину потрібно особливо дотримуватись усіх відомих рецептів здорового способу життя: «Рецепти для підтримки – традиційні. Відпочинок. Загартування. Харчування повинно включати всі мікроелементи  та поживні вітаміни. Фізичні навантаження. Не так страшний фастфуд, як відсутність фізичної активності. Ожиріння – фактор ризику при COVID -19 та багатьох інших проблемах. Рух – життя, це здоров’я, це напряму пов’язано із серцево-судинною системою. І рух – це позитивні  емоції, вони впливають на психосоматику, вони повинні бути. Наукові дослідження говорять про певний більший ризик для курців. Тож у нас з’явились певні аргументи щодо шкідливих звичок, які були, є і будуть залишатися шкідливими звичками».

  Про здоров’я потрібно дбати, його необхідно берегти і належним чином підтримувати, зміцнювати. Крок перший до здорового життя – це харчування. Правильне харчування. Більше фруктів і овочів, продуктів, наповнених корисними  для нашого організму речовинами. Знайдіть альтернативу солодощам, не потрібно повністю відмовлятися від солодкого, адже ваш організм звик  і зазнає  стресу, використовуйте мінімум цукру. Пийте більше води!  Склянка чистої води запускає роботу організму. Якщо хочеться пити – пийте воду, а не газовані  чи інші солодкі напої. Коли ваш організм отримує достатню кількість води, це стимулює виведення токсинів, що особливо важливо в теперішніх умовах пандемії, і  ви відчуваєте себе бадьорим і свіжим.

  Крок другий  – рухайтеся назустріч міцному здоров’ю і довголіттю за допомогою фізичних вправ, прогулянок. Це дозволить організму бути в тонусі. Частіше провітрюйте приміщення, це  ефективно знижує ризик захворіти, за останніми дослідженнями,  приблизно на 70 %, адже віруси передаються повітряно- крапельним  шляхом.

   Запорука здорового способу життя – міцний сон, мінімум 6-8 годин, здоровий сон – це відновлення організму, гарантія гарного настрою та продуктивності на наступний день. І  відкладіть подалі смартфон та вимкніть телевізор.

Відмова від таких шкідливих звичок, як куріння, вживання алкоголю, а тим більше наркотиків – надзвичайно важливий крок  у збереженні здоров’я. Люди з подібними звичками мають в 5-7 разів вищі ризики заразитися.

  Стрімку популярність, особливо серед молоді, набувають нові продукти альтернативного споживання нікотину, такі, як айкоси, гло, вейпи, хіти, смоки, стіки та електронні сигарети. Разом з тим, за застереженням ВООЗ, споживання тютюну та кальянів збільшує ризик розвитку COVID-19. Куріння, як відомо, є фактором ризику  для багатьох інших респіраторних інфекцій, включаючи застуду, грип, пневмонію та туберкульоз. Куріння  також пов’язане з посиленим розвитком гострого респіраторного дистрес-синдрому, що є ключовим ускладненням  у важких випадках COVID-19, серед людей з важкими респіраторними інфекціями.

  Будь-який вид куріння є шкідливим для систем організму, включаючи серцево-судинну та дихальну системи. COVID-19 в першу чергу завдає шкоди саме цим системам. Куріння кальяну, як правило, відбувається  в громадських місцях, при великому скупченні людей, тому збільшується ризик передачі захворювань. Коронавірус  може передаватися через одноразові мундштуки, які дають в  кальянних барах. А також через трубки і резервуари  з водою, де можуть накопичуватися патогенні мікроорганізми. Навіть якщо їх ретельно дезінфікувати після кожного з гостей бару, курці  кальяну поширюють мікроби серед тих, з ким  розкурюють його. Особливо, коли людина видихає кальянний дим у повітря. Любителі вейпінгу підхоплюють вірус в 5-7 разів частіше і COVID-19 проявляється у них в більш важкий формі. Це обумовлено декількома причинами. З одного боку, електронні сигарети змінюють імунну систему і погано впливають на легені. З іншого, аерозольні частинки, що видихаються, можуть нести в собі COVID-19 і заразити оточуючих. В умовах пандемії життя без паління – це сучасно і актуально!

  Законопроект, який забороняє продаж електронних сигарет людям, які не досягли 18 років, нарівні із традиційними тютюновими виробами, підтримали 309 народних депутатів 2 грудня. Якщо цей законопроект підпише президент В. Зеленський, закон набере чинності з 1 січня 2021 року.

  Зберігати здоров’я суттєво  допомагають  тренування не тільки тіла, а й мозку. Розгадуйте кросворди, вивчайте іноземні мови, рахуйте не на калькуляторі, а в розумі.

  І, головне, позитивний настрій!  У цьому вам  допоможуть прогулянка на природі, улюблене хобі і, звичайно, хороша книга. Читання – не тільки захопливий і пізнавальний процес, але й загальновизнаний спосіб боротьби з депресією.

  Здоровий спосіб життя – це не така вже й обтяжлива справа. Навпаки, коли  він вже сформований, звичний, то приносить надзвичайно велике фізичне і моральне задоволення.

***

«Митець, який через пісню підкорив серця мільйонів»

 

1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом

Віртуальна виставка до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом

(переглянути)

Науковці описали третій в історії випадок повного одужання людини від ВІЛ

ЦЕНТР ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я МОЗ УКРАЇНИ/ЛІКУВАННЯ ЯК ПРОФІЛАКТИКА (U = U)

ЦЕНТР ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я МОЗ УКРАЇНИ/ПРО ВІЛ/СНІД

 

«ТИ – ЛЮДИНА, ЗНАЧИТЬ МАЄШ ПРАВА»

 

Віртуальна виставка до Міжнародного дня прав людини

(переглянути)

ЦЕЙ ДЕНЬ В ІСТОРІЇ 10 ГРУДНЯ 1948 РОКУ

ЧИННЕ ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ ТА ЄВРОПЕЙСЬКА КОНВЕНЦІЯ З ПРАВ ЛЮДИНИ

КОНСТИТУЦІЯ  УКРАЇНИ  - РОЗДІЛ II